donderdag 23 september 2010

Tips over conflicthantering

Zie de angst in je collega. Hij kan niet anders dan zich neurotisch gedragen. Als je het kleine jongetje in hem ziet, raakt hij zijn bedreiging kwijt. (Steven Pont)

De kunst is het moeilijke gedrag van anderen te leren relativeren. Ergernissen worden veroorzaakt door de werkrelatie en door je eigen kijk op de lastige collega. (Kees Hoogduin)

Een geïnteresseerde basishouding, vermijden van strijd en meegaan met weerstanden zijn belangrijke beginselen om te voorkomen dat er een gespannen sfeer ontstaat. Dit advies krijgen hulpverleners in de Geestelijke Gezondheidszorg. (Kees Hoogduin)

Ga niet het conflict vermijden. Dan gaat de ruzie ondergronds verder smeulen en ontstaat de spreekwoordelijke veenbrand. Het blootleggen van een conflict is nu eenmaal nodig om de relatie te herstellen. (Corine de Jong)

Alleen verstandelijk beredeneren waardoor het conflict is ontstaan is niet genoeg. De botsing is emotioneel. Op het werk wordt altijd gezegd dat we het zakelijk moeten houden, maar in werkelijkheid zindert het er van de emoties. (Corine de Jong)

Opmerkingen als ‘ik vertrouw je niet’, ‘je bent een leugenaar’ of de nette variant ‘mevrouw heeft er altijd blijk van gegeven dat ze niet betrouwbaar is’ hakken er enorm in. Mensen zijn tot diep in hun hart gekwetst door dit soort opmerkingen. (Corine de Jong)

Corine de Jong is mediator, Kees Hoogduin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten