vrijdag 24 september 2010

Omgaan met conflicten

Een conflict met een collega of uw baas is vervelend maar hoeft niet negatief uit te pakken. Soms kan het heel verhelderend werken om elkaar de waarheid te vertellen. Maar hoe hou je het netjes? Conflicten met collega's zijn bijna niet te vermijden. U brengt zo'n acht uur per dag door in elkaars gezelschap en bent soms ook afhankelijk van de prestaties van een ander. Uit een onderzoek blijkt dat arbeidsconflicten in te delen zijn in twee soorten: taakinhoudelijke- en sociaal-emotionele conflicten. Meningsverschillen over de verdeling van het budget of de te volgen strategie, vallen onder taakinhoudelijke conflicten. Deze kunnen vervelende situaties en gesprekken opleveren, maar zijn wel nuttig omdat ze de creativiteit stimuleren en meestal leiden tot een betere beslissing. Probeer dit soort conflicten dus actief op te lossen. Onderhandel met de collega over een oplossing. Benoem de verschillende inzichten, zoek een uitkomst. Wanneer u denkt er gemakkelijk vanaf te zijn door het onderwerp te vermijden of snel toe te geven aan de ander, kost dit u uiteindelijk veel meer energie. Werknemers die een conflict ontlopen, kunnen daar stress en gevoelens van burn-out aan overhouden. Het is bovendien slecht voor uw zelfbeeld omdat u het gevoel krijgt dat u over u heen laat lopen.

Sociaal-emotionele conflicten zijn ernstiger. Deze gaan over de manier waarop collega's met elkaar omgaan en worden bijvoorbeeld veroorzaakt doordat persoonlijkheden botsen. Sociaal-emotionele conflicten hebben invloed op het psychische welzijn van werknemers. Wanneer twee collega's elkaar niet liggen, kan een simpel zakelijk meningsverschil snel een emotionele lading krijgen. Conflicten die zoveel emotionele lading hebben, zijn moeilijk op te lossen. Bij dit soort conflicten kan het beste de hulp van een buitenstaander worden ingeroepen. Een neutrale blik van een derde helpt de emotie rond het conflict weg te halen. Dit kan een andere collega zijn of een leidinggevende. Ook kunt u denken aan iemand van buitenaf, een onafhankelijke bemiddelaar of mediator. Deze helpt de ruziƫnde collega's zelf de oplossing voor hun conflict te vinden. Hierdoor krijgen ze inzicht in hun ruziegedrag.

Tips om met conflicten om te gaan:
Schiet niet meteen in de verdediging wanneer een collega kritiek heeft. Een defensieve instelling kan nare gevoelens aanwakkeren en geeft de ander de indruk dat zij gelijk heeft.
Wees er op tijd bij. Een conflict dat nog niet lang speelt is veel gemakkelijker op te lossen dan een gevorderde ruzie. Hoe langer conflicten voortduren des te moeilijker het is om nog een compromis te sluiten.

Na een flinke woordenwisseling kan het geen kwaad om een time out te nemen. Laat het onderwerp een paar dagen liggen, dan kijkt u er beiden wat rationeler naar.
Als blijkt dat uzelf fout zat in het conflict, geef dit dan toe zonder uitvoerige verontschuldigingen of verdediging. Zeg gewoon het spijt me dat heb ik verkeerd aangepakt.

Bron: http://www.stichtingpandora.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten